Archive

For Sierpień, 2010

Ćwiczenia na ból pleców- Łatwy sposób na zwiększenie stabilności i wytrzymałości mięśni grzbietu.

No Comments

   Wytrzymałości mięśni grzbietu pomaga zwiększyć jego stabilność i równowagę.

   Wytrzymałe i stabilne mięśnie grzbietu pomogą ci uniknąć bólu pleców. Więc, zadbaj o swoje plecy!

 

   Założę się, że wolałbyś mieć gotowe rozwiązanie dla poprawy wytrzymałości i stabilności mięśni grzbietu, aby uniknąć bólu pleców.

Czy nie było by miło, gdyby proste i gotowe rozwiązanie było w naszych rękach?

    Może już jest! Na przykład duża  piłka do ćwiczeń leżąca w rogu twojego pokoju. Bądź specjalistyczna piłka rehabilitacyjna w gabinecie twojego fizjoterapeuty.

   Fizjoterapeuci wykorzystują piłki do ćwiczeń (nazywają je piłkami stabilności) od dłuższego czasu, aby pomóc swoim pacjentom zwiększyć stabilność i wytrzymałość mięśni grzbietu. Jest wiele, wiele wspaniałych ćwiczeń wykorzystujące unikalne cechy wypełnionej powietrzem piłki, które pomogą ci zbudować mięśnie grzbietu „ ze stali”, lub przynajmniej zwiększyć ich wytrzymałość na tyle, aby swobodnie wykonywać czynności dnia codziennego bez objawów bólowych.

 Proste? Obiecuje Ci, że to proste. Oto one, tylko w dwóch etapach:

Krok 1: Przynieś do tych ćwiczeń napompowaną piłkę (zielony jest opcjonalny średnica 65 cm) .

Krok 2: Usiądź na szczycie piłki do ćwiczeń.

Wystarczająco proste?

    Nie, nie żartuje. Prawda jest taka, nie zamierzamy zwiększyć siły tych mięśni, żeby były twarde jak głaz, tylko stopniowo zwiększyć ich wytrzymałość i stabilność w czynnościach dnia codziennego.

Nadal mi nie wierzysz? Oto jak to działa.

   Kiedy siedzisz w normalnym fotelu, w takim, w jakim siedzisz w tej chwili, twoje ciało nie musi nic robić. Po prostu siedzi.

   Siedzisz na piłce do ćwiczeń i starasz się utrzymać równowagę. Nagle Twoje ciało musi korzystać ze wszystkich mięśni grzbietu i mięśni brzucha do korygowania bardzo małych wychwiań w celu utrzymania równowagi. Nazywa się to „aktywnym siedzeniem”, ponieważ Twoje mięśnie faktycznie pracują, aby utrzymać ciało w prawidłowym położeniu. 

  Podczas pierwszej próby siedzenia na piłce może się okazać, że po pewnym czasie staje się to niewygodne, ponieważ organizm nie jest przyzwyczajony do pracy, a tylko do bezczynnego pozostawania w pozycji siedzącej. Jeżeli wytrzymujesz tylko 5 minut podczas pierwszej próby siedzenia, wówczas siedź na niej przez 5 minut. Następnym razem spróbuj wytrzymać o minutę lub dwie więcej.

    Z czasem, gdy Twoje mięśnie stają się bardziej wytrzymałe, a Ty zyskujesz większą stabilność i równowagę od codziennego siedzenia na piłce do ćwiczeń, będziesz w stanie komfortowo zwiększać ilość czasu spędzonego na piłce. Po pewnym czasie, gdy będziesz umiał utrzymać się na piłce 20 minut lub dłużej, wówczas rzeczywiście stanie się dla Ciebie zabawą balansowanie i kołysanie się na piłce.

To wspaniałe uczucie,  zapewnia wytrzymałe mięśnie i dobry trening – a najważniejsze jest to, że wcale nie czujesz że ćwiczysz!:) 

   Dodatkowy atut to taki, że ćwiczenia nie zajmują Ci dużo czasu, więc odsuń swoje krzesło na bok i zacznij używać zamiast niego piłkę do ćwiczeń.

 Istnieje kilka czynników, przy wyborze piłki do ćwiczeń.

   Najpierw wybierz odpowiednią wysokość dla Ciebie. Biodra i kolana powinny tworzyć kąt 90 stopni, gdy stopy płasko spoczywają na podłodze. Innymi słowy, uda powinny być równolegle do podłogi siedząc na piłce. Pamiętaj, aby unikać noszenia ostrych przedmiotów, które mogłyby przebić piłkę, kiedy na niej siedzisz.   

 

 

 

Choroba zwyrodnieniowa dysku.

No Comments

Choroba zwyrodnieniowa dopada każdego wraz z upływem lat, jednak nie każdy kto ma zmiany zwyrodnieniowe w odcinku lędźwiowym kręgosłupa odczuwa ból. U wielu ludzi bez objawów bólowych w odcinku lędźwiowym kręgosłupa po wykonaniu rezonansu magnetycznego (MRI), uwidacznia zmiany zwyrodnieniowe i przepukliny dysków (krążków międzykręgowych), które zmniejszają światło otworu międzykręgowego. Jednak każdy pacjent jest inny, nie u wszystkich występują objawy bólowe w związku z chorobą zwyrodnieniową kręgosłupa.

 

Jedna z najczęstszych przyczyn bólu pleców i bólu karku, a także jedna z najbardziej niezrozumiałych – choroba zwyrodnieniowa dysku w rzeczywistości nie jest chorobą – to część normalnego procesu starzenia się kręgosłupa. W tym stanie dyski w kręgosłupie – stanowiące poduszki oddzielające kręgi międzykręgowe i działające jak amortyzatory rozkładając znaczne obciążenia osiowo oddziałujące na kręgosłup – w końcu tracą amortyzacje. Zwyrodnienie dysku może prowadzić do bólu pleców lub karku, ale także do przepukliny dysku i zwężenia otworu międzykręgowego uciskając rdzeń kręgowy lub korzenie nerwowe.

 Kiedy się rodzimy, każdy z naszych dysków składa się z około 80% wody, co nadaje mu gąbczastą  jakość i pozwala funkcjonować jako amortyzator. Z wiekiem zmniejsza się zawartość wody i dysk staje się mniej skuteczny. Dodatkowo, zmienia się skład protein znajdujących się w dysku, i u większości z nas zaczynają się rozwijać zmiany w pierścieniu włóknistym ( zewnętrznej części dysku). W przeciwieństwie do innych tkanek naszego ciała, dopływ krwi do dysku jest mały, więc gdy dochodzi do jego uszkodzenia, nie może się sam odbudować, a spirala degeneracji może przejść w stan zwany również jako spondyloza.  

Objawy bólowe związane z chorobą zwyrodnieniową dysku początkowo leczone są przez pacjentów ciepłem lub zimnem oraz lekami bez recepty. Z czasem gdy stan się pogłębia a objawy bólowe nasilają się dalsze leczenie uzależnione jest od rodzaju uszkodzenia dysku i warunków w jakich ono nastąpiło.

Najczęściej zalecane są wizyty u fizjoterapeuty, który przeprowadza leczenie zachowawcze, zabiegi fizykalne oraz specjalistyczne ćwiczenia dostosowane do stanu pacjenta. W niektórych przypadkach, gdy ból jest nie do wytrzymania i zaburza zdolność osoby do udziału w codziennej działalności, może być zalecana operacja. 

Rwa kulszowa- najczęstsze źródło problemu.

No Comments

Termin rwa kulszowa opisuje objawy bólu nóg i ewentualne mrowienie, drętwienie lub osłabienie, które wędrują z dolnej okolicy pleców do pośladka i w dół przez duży nerw kulszowy po tylnej stronie nogi.

Kliniczne rozpoznanie rwy kulszowej to radikulopatia, co oznacza po prostu, że dysk przemieścił się ze swojego prawidłowego położenia pomiędzy kręgami i wywiera nacisk na korzeń nerwowy w dolnej części odcinka lędźwiowego, który stanowi część nerwu kulszowego.

 

 

Ważne jest, aby zrozumieć, że rwa kulszowa jest objawem problemu, kompresji lub drażnienia korzenia nerwowego, który obejmuje nerw kulszowy – a nie diagnozą lub schorzeniem samym w sobie.

Oprócz standardowego leczenia operacyjnego, istnieje wiele alternatywnych metod leczenia nieoperacyjnego (zachowawczego), takich jak medycyna manualna, chiropraktyka, osteopatia oraz masaż, które mogą być świadczone w specjalistycznych gabinetach medycyny manualnej, i które stanowią skuteczną pomoc w bólach rwy kulszowej dla wielu pacjentów.

Masaż: naturalna reakcja na ból.

No Comments

 

Co zrobiłeś podczas ostatniego bólu głowy lub mięśni karku?

Najbardziej prawdopodobne – zacząłeś rozmasowywać tą okolice!

Od wieków, dotykanie jest naturalną ludzką reakcją na ból i stres, terapeuci we wszystkich krajach i kulturach opracowali szereg technik leczniczych przy użyciu dotyku.

Masaż ma czynić więcej niż tylko relaksować ciało i umysł, zapewnia specyficzne fizjologiczne i psychologiczne korzyści, od uspokojenia układu nerwowego i zmniejszenia napięcia i niepokoju, do poprawy przepływu krwi w całym organizmie, dostarczanie większej ilości tlenu i substancji odżywczych do tkanek i narządów, stymuluje układ limfatyczny, który odprowadza z organizmu produkty przemiany materii i pomaga w leczeniu bólu w chorobach takich jak zapalenie stawów, rwa kulszowa i skurcze mięśni.

Fizjoterapeuci, którzy spotykają się na co dzień z wieloma jednostkami chorobowymi oraz zespołami bólowymi wykorzystują różne techniki wspomagające gojenie się tkanek oraz relaksujące nasz zmęczony organizm, jak również zwiększające elastyczność oraz zakres ruchu w stawach.

Masaż pomaga poprawić krążenie krwi, zmniejszyć ból i stan zapalny, pomaga rozluźnić mięśnie i sprawia, że czujesz się lepiej.

Kinesiology Taping i Fizjoterapia

1 Comment

 

 

Kiedy dochodzi do urazu często czujemy, że proces gojenia trwa zbyt długo, ciągle poszukujemy narzędzi aby proces ten przebiegał szybciej i łagodniej. Na szczęście jest nieinwazyjna technika, która powoduje że nie tylko zmniejsza się ból i zwiększa zakres ruchu w uszkodzonym stawie, ale również polepsza prace poszkodowanych i osłabionych mięśni, ułatwiając przepływ krwi. Technika nazywana jest kinesiotapingiem i jest ważnym dodatkiem do fizjoterapii, pomagając Ci osiągnąć Twoje osobiste cele szybciej.

 

W rękach wyszkolonego fizjoterapeuty, kinesiotaping może być użyty jako kluczowy element w leczeniu różnych schorzeń ortopedycznych w tym:

 

- zapalenie ścięgna Achillesa

- zapalenie stożka rotatorów

- ból krzyża

- rwa kulszowa

- ból kolana

- łokieć golfisty, tenisisty

- ból mięsni i ścięgien

- skręcenia stawów

- zapalenie kaletek np. krętarzowych

- leczenie punktów spustowych tzw. triggerpoint’ów

- złamanie żeber

- blizny i zwłóknienia

- oraz wielu innych

 

Działanie kinesiotapingu:

 

- zmniejsza ból i nienaturalne odczucia skóry i mięśni

- usuwa zastoje i obrzęki limfatyczne

- wspomaga pracę mięśni

- koryguje niewłaściwą pozycje stawu

- wpływa na funkcje mięśni

- redukuje zmęczenie mięśni

- poprawia funkcje mięśni nadmiernie rozciągniętych

- zmniejsza wzmożone napięcie mięśniowe

- zwiększa zakres ruchu

- usuwa bólu

- usprawnia krążenie krwi i chłonki

- zmniejsza stany zapalne

- zmniejsza niewłaściwe ustawienie spowodowane dysbalansem mięśniowym

- normalizuje napięcie mięśniowe i powięziowe

 

 

Kinesiotaping jest wykorzystywany w celu poprawy zakresu ruchu i zmniejszaniu objawów bólowych ale również w celu poprawy przepływu krwi. Plastry stosowane w kinesiotapingu mają właściwości skóry, są oddychające i wodoodporne. Nie zawierają lateksu, więc brak jest reakcji alergicznych skóry, co umożliwia pacjentowi stosowanie plastrów wielokrotnie bez żadnych podrażnień. Dlatego też może być noszone przez cały dzień (kilka dni), w tym do kąpieli i podczas imprez sportowych, ćwiczeń oraz aktywności w środowisku wodnym. Pomimo, że technika ta jest coraz bardziej stosowana przez wysokiej klasy sportowców, nie trzeba być sportowcem, aby skorzystać z tej nowatorskiej techniki.

Pierwotnie metoda opracowana przez japońskiego lekarza, dr Kenso Kase, zaczęła zdobywać uznanie w zachodniej medycynie, ponieważ okazała się bardziej korzystna dla ludzi z różnych środowisk, którzy cierpią z powodu skutków urazów układu mięśniowo- szkieletowego.

 

Wykwalifikowany i doświadczony fizjoterapeuta posiada wiedzę, jak wykorzystać różne techniki kinesiotapingu dostosowane do każdego pacjenta, w zależności od indywidualnych potrzeb mięśni, ścięgien, więzadeł i stawów, które mogą być źródłem zaburzeń i bólu pacjenta.

 

Ciekawych technik w dziedzinie sportu i rehabilitacji jest bardzo wiele. Kinesiotaping jest wspaniałym narzędziem w rękach wyszkolonego fizjoterapeuty.

 

Jeżeli uważasz, że na twój ból lub codzienne życie może mieć pozytywny wpływ kinesiotaping, zadzwoń 515-314-451 i umów się na spotkanie w celu oceny przez fizjoterapeutę.

Mity bólu pleców

No Comments

Na co dzień widzę pacjentów, którzy cierpią z powodu wielkiego bólu pleców, ponieważ wierzą powszechnym mitom bólu pleców.

Dzisiejszy mit to : SILNE MIĘŚNIE GRZBIETU BĘDĄ CHRONIĆ TWÓJ KRĘGOSŁUP.

Błąd!

Gdyby tak było, to żaden kulturysta nie miałby problemów z kręgosłupem a każdy pacjent odsyłany by był na siłownie, w rzeczywistości kulturyści są bardzo narażeni na przeciążenia kręgosłupa i są częstymi pacjentami w poradniach rehabilitacyjnych.

Twoje ciało składa się z mięśni które można podzielić na dwa rodzaje ( nie mówię tu o narządach wewnętrznych) lokalne, czyli stabilizujące i globalne, odpowiedzialne za ruch. Mięśnie globalne są duże i poruszają naszymi częściami ciała. Mięśnie lokalne są mniejsze, utrzymują prawidłowe ustawienie stawów i chronią je przed uszkodzeniem podczas wykonywania ruchu przez mięśnie globalne.

Twój mięsień wielodzielny (multifidus) widoczny poniżej jest przykładem mięśni stabilizujących.

Aby zapobiec bólom pleców, mięśnie lokalne muszą w prawidłowy sposób stabilizować twój kręgosłup, być napinane w pierwszej kolejności zanim będzie wykonany ruch kręgosłupa przez mięśnie globalne (poruszające częściami ciała).To one chronią twój kręgosłup! Jeżeli mięśnie stabilizujące są napięte, wówczas obciążenia z jakimi się zmagamy na co dzień są symetrycznie rozkładane na cały kręgosłup. Gdy któryś z segmentów kręgosłupa jest nieustabilizowany wówczas może dojść do jego uszkodzenia, gdyż obciążenie nie będzie prawidłowo rozłożone na wszystkie segmenty.

Mięśnie te nie muszą być silne, ale muszą być w stanie współpracować z innymi mięśniami stabilizującymi tworząc stabilną całość, która zabezpiecza cały kręgosłup.

Więc siła mięśni nie ma bezpośredniego wpływu na stabilność kręgosłupa!

Problem z ćwiczeniami, które dostają pacjenci do domu polegają na tym, mają tendencje do aktywowania i wzmacniania mięśni globalnych zamiast aktywować mięśnie stabilizujące. A gdy nie działają mięśnie stabilizujące, mięśnie globalne mogą przejmować ich funkcje prowadząc do kompensowania ruchu przez inne mięśnie. Tak więc ćwiczenia powinny skupiać się na prawidłowym aktywowaniu mięśni stabilizujących (małych mięśni) segmenty kręgosłupa. Dlatego opracowano specjalne zestawy ćwiczeń dla pacjentów od prostych do bardziej skomplikowanych, które zapewniają lepszą kontrolę własnego ciała i przeciwdziałają bólom kręgosłupa.

Badania pacjentów z bólami kręgosłupa wykazują, że wysoki odsetek chorych z przewlekłym bólem pleców charakteryzuje się osłabieniem mięśni stabilizujących np. mięśnia wielodzielnego, którego rolą jest kontrola prawidłowego ustawienia segmentów lędźwiowego odcinka kręgosłupa względem siebie.

Blue Taste Theme created by Jabox